KU.Campus

Detailinformationen zur Lehrveranstaltung / Prüfung 
Bereits beendet
Diese Lehrveranstaltung / Prüfung gehört zu dem oder den im Folgenden aufgelisteten Modul(en). Bitte überprüfen Sie anhand der für Sie zutreffenden Prüfungsordnung den Status (Pflicht-, Wahlpflicht- oder Wahlmodul), den das (jeweilige) Modul für Sie hat. Der Modulbeschreibung (abrufbar durch Klicken auf die Modulnummer) können Sie die relevanten Kompetenzbeschreibungen entnehmen.

Modulnummer (Link zur Modulbeschreibung) Modulbezeichnung Modulverantwortliche/r ECTS-Punkte
Literary and Cultural History II
Nate, Richard
5



Lehrveranstaltungsnummer: Prüfungsnummer:
82-008-L-ANG04-V-S-SE2-0512.20192.001
Lehrveranstaltungsbezeichnung: Prüfungsbezeichnung:
Literary and Cultural History II (Amerikanistik): How to Stage a Revolution - Civil Rights Movement and Black Lives Matter in Literature and Theory
Kategorie:
Seminar
Unterrichtssprache:
Englisch
Datum:
23.10.2019 - 07.02.2020
Federführende Fakultät:
Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät
Dozierende/r: Prüfer/in:
Schneider, Nicole
Art der Prüfung:
Prüfungsform:
Erstellung eines Lernmediums incl. Vortrag mittels SGL
Max. Teilnehmerzahl:
25 unbegrenzt
Bereich:
Kompetenzen:
Inhalte/Themen:
Oftentimes, revolutions are said to be staged. They require large amounts of effort and orchestration in coordinating rallies and demonstrations. Many protest actions border on the realm of the theatrical, as they literally perform actions in the public sphere. This includes gestures like “Hands Up, Don’t Shoot” in the protests of Black Lives Matter, as well as the lunch counter sit-ins of the Civil Rights Movement. Connecting revolutions to performance, however, does not diminish their relevance for contemporary society, as their actions can also be read as ‘performative acts,’ directly creating the realities they proclaim.
In this course, we will examine various protest practices and tactics, ranging from performative occupations of streets and public spaces to digital activism and online performances. We will try to understand the main theories lying behind protest, such as what it means to demonstrate in the street, or what the significance of voice and agency are in relation to citizenship and equity.
As people have marched on the streets for freedom, equality, and justice -- and in fact still do -- we will discuss the principles and demands of the Black Lives Matter and Civil Rights Movements and place them in historical context. To do so, our course will take a look at African American history, manifestos of activism, and descriptions of contemporary black lives. In the face of social and democratic protests worldwide, we will draw connections to other contemporary movements and demonstrations.
Empfohlene Voraussetzungen:
eLearning-Angebot (URL):
Literatur:
The course material will consist of articles, manifestos, and theoretical texts, as well as memoires, short stories, photographs and (graphic) novels. A complete list of readings will be provided in the first session of class.
Lehr- und Lernformen/Veranstaltungstypen:
Anmeldung von - bis:
24.09.2019 -
Abmeldung möglich bis:
Status:
Bereits beendet
Bemerkung:
Raum:
Eingeplante Veranstaltungs-/Prüfungstermine 
Datum / Zeit Raum Dozent Kommentar
Mi 23.10.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 30.10.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 06.11.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 13.11.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 20.11.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 27.11.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 04.12.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 11.12.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 18.12.2019 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 08.01.2020 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 15.01.2020 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 22.01.2020 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 29.01.2020 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole
Mi 05.02.2020 18:00 - 20:00 UA-135 Schneider, Nicole