KU.Campus

Detailinformationen zur Lehrveranstaltung / Prüfung 
Bereits beendet
Diese Lehrveranstaltung / Prüfung gehört zu dem oder den im Folgenden aufgelisteten Modul(en). Bitte überprüfen Sie anhand der für Sie zutreffenden Prüfungsordnung den Status (Pflicht-, Wahlpflicht- oder Wahlmodul), den das (jeweilige) Modul für Sie hat. Der Modulbeschreibung (abrufbar durch Klicken auf die Modulnummer) können Sie die relevanten Kompetenzbeschreibungen entnehmen.

Modulnummer (Link zur Modulbeschreibung) Modulbezeichnung Modulverantwortliche/r ECTS-Punkte
Literary and Cultural History I: American Literature
Dietrich, René
5



Lehrveranstaltungsnummer: Prüfungsnummer:
82-008-L-ANG33-V-S-SE-0512.20171.001
Lehrveranstaltungsbezeichnung: Prüfungsbezeichnung:
Literary and Cultural History I: Harlem Renaissance
Kategorie:
Seminar
Unterrichtssprache:
Englisch
Datum:
03.05.2017 - 30.07.2017
Federführende Fakultät:
Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät
Dozierende/r: Prüfer/in:
Schmidt Kerstin
Art der Prüfung:
Prüfungsform:
Max. Teilnehmerzahl:
25 unbegrenzt
Bereich:
Kompetenzen:
Inhalte/Themen:
The Harlem Renaissance
Situated in the North of New York City, right above Central Park, Harlem became a vibrant center of African American cultural activity in the "roaring 1920s." The legendary Cotton Club featured Jazz geniuses such as Duke Ellington and Jelly Roll Morton, and actor-singers like Paul Robeson enjoyed wide-ranging fame. The 1923 show Runnin' Wild sparked the Charleston dance craze and the musical comedy Shuffle Along (1921) launched a series of popular black reviews.


Above all, the Harlem Renaissance was a literary movement. In essays and conversations, young talented African Americans explored the possibilities of finding a distinct black voice in white America. Charismatic W.E.B. DuBois explored The Souls of Black Folk, and philosopher Alain Locke, professor at the all-black Howard University, assembled essays in the anthology The New Negro (1925), a landmark work that praised the Harlem Renaissance as black America's "spiritual coming of age." The outstanding literary achievements of writers like Langston Hughes, Zora Neale Hurston, and Jean Toomer were to influence the decade heavily and had a lasting impact on African American literature in the twentieth century. We will discuss selected pieces of fiction, poetry, and drama and analyze their cultural, political, and literary implications and repercussions. We will, however, also take into account those voices who assessed the movement critically as Langston Hughes did in his autobiography The Big Sea (1940) when he wrote: "The ordinary Negroes hadn't heard of the Negro Renaissance. And if they had, it hadn't raised their wages any."
Empfohlene Voraussetzungen:
eLearning-Angebot (URL):
Literatur:
A tentative list of literature to be discussed will include the political writings of W.E.B. DuBois, Alain Locke, and Marcus Garvey as well as selected pieces of fiction, poetry, drama, and essays by Langston Hughes, Zora Neale Hurston, Jean Toomer, Georgia Douglas Johnson, Marita Bonner, Richard Bruce, and Claude McKay.
Lehr- und Lernformen/Veranstaltungstypen:
Anmeldung von - bis:
14.03.2017 -
Abmeldung möglich bis:
Status:
Bereits beendet
Bemerkung:
Raum:
Eingeplante Veranstaltungs-/Prüfungstermine 
Datum / Zeit Raum Dozent Kommentar
Mi 03.05.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 10.05.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 17.05.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 24.05.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 31.05.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 07.06.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 14.06.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 21.06.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 28.06.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 05.07.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 12.07.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 19.07.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin
Mi 26.07.2017 10:00 - 11:30 KGA-305 Schmidt, Kerstin